Telefoons vergelijken
Tegenwoordig hebben we bijna allemaal een mobiele telefoon. Ze zijn er in alle soorten en maten en hebben verschillende functionaliteiten. Om te vergelijken welke telefoon het beste bij jou past is het handig om te weten welke telefoons er allemaal zijn.
Smartphone
Met een smartphone kun je natuurlijk bellen, maar ook internetten, berichten versturen, de agenda beheren, spelletjes spelen, telebankieren, het nieuws bekijken en nog veel meer. Deze telefoons zijn in feite kleine zakcomputers, waarop je zelf applicaties (apps) kunt downloaden om de functionaliteiten toe te voegen die je graag wilt. Vaak is het ook mogelijk om ze te synchroniseren met andere apparaten, zoals jouw laptop of tablet.
Bediening van een smartphone
Smartphones hebben een zogenaamd touchscreen; een scherm dat reageert op jouw aanraking. Meestal is dit scherm tussen de drie en de vijf inch. Tegenwoordig komt spraakbediening ook steeds vaker voor. Hiermee kun je de telefoon gesproken opdrachten geven, die de telefoon herkent door stemherkenningssoftware.
Besturingssystemen van een smartphone
Iedere smartphone heeft een besturingssysteem om het apparaat te bedienen. Het is afhankelijk van het type smartphone op welk besturingssysteem hij draait. De meest gebruikte besturingssystemen zijn Android, iOS en Windows Phone.
Applicaties (apps) op een smartphone
Je kunt de functionaliteiten van de smartphone voor een groot deel aanpassen aan je eigen behoeftes, door apps te installeren. Dit zijn speciale programmaatjes (apps) die in een app store gedownload kunnen worden. Sommige zijn gratis, voor andere moet je betalen. Ieder besturingssysteem heeft overigens zijn eigen app store, dus je kunt alleen programma’s downloaden die werken op het besturingssysteem van de telefoon. Als je een Android (o.a. Samsung, Huawei, LG) hebt, moet je in de Google Play Store zijn, met een iOS- (Apple) toestel kun je terecht in de App Store en met een telefoon die draait op Windows Phone kun je apps downloaden uit de Windows Phone Store.
Kosten voor een smartphone
Je kunt ervoor kiezen om zelf een smartphone aan te schaffen, maar je kunt deze ook krijgen bij een langlopend abonnement (één of twee jaar). Houd je er dan wel rekening mee dat de prijs van je telefoon verrekend wordt in de maandelijkse kosten van je abonnement.
Als je kiest voor een abonnement, dan moet je goed nadenken over de bel- en databundel die je daarbij kiest. Stel dat je kiest voor 200 belminuten en 500 MB data per maand, dan mag je niet meer verbruiken dan dat. Doe je dat wel, dan bel of internet je ‘buiten de bundel’ en dat is vaak erg duur. Je abonnement moet dus niet te beperkt zijn, maar ook niet te ruim, anders betaal je iedere maand voor belminuten en data die je niet gebruikt.
Providers rekenen overigens alleen data die verbruikt wordt via het 3G, 4G en 5G netwerk. Als je gaat internetten via de WiFi, gaat dat niet van jouw abonnement af. Houd er dus bij de keuze van een abonnement ook rekening mee of je vaak internet als je onderweg bent en geen beschikking hebt over WiFi. Als je goed wilt bijhouden hoeveel je verbruikt, kun je ook een app op je telefoon installeren die het dataverbruik voor je bijhoudt.
Seniorentelefoons
Seniorentelefoons zijn aangepast aan ouderen en aan mensen met een beperking. De functies zijn overzichtelijk en beperkt. Je kunt er mee bellen, berichten versturen en een aantal extra functies gebruiken, zoals een wekker, een camera of een zaklamp.
Seniorentelefoons voor ouderen en mensen met een beperking
Het scherm van een seniorentelefoon is iets groter, net als de letters op het scherm. Hierdoor kunnen veel ouderen makkelijker lezen wat er in beeld staat. Bovendien kan het geluid extra hard, zijn er geen kleine stekkertjes nodig voor het opladen en hebben sommige modellen zelfs een noodknop. De telefoon is dus ideaal voor ouderen die geen behoefte hebben aan allerlei ingewikkelde toepassingen, of voor mensen die vanwege een beperking een eenvoudig toestel nodig hebben waarmee ze makkelijk kunnen bellen.
Extra luide beltoon bij een seniorentelefoon
Een seniorentelefoon heeft een extra luide beltoon en meestal ook nog de mogelijkheid om een lampje te laten knipperen als de telefoon overgaat. Sommige van deze toestellen hebben ook een speciale ondersteuning voor hoorapparaten en bovendien storen ze digitale hoorapparaten niet. Dit in tegenstelling tot analoge hoorapparaten, die nog wel eens storen door het gebruik van een mobieltje.
Voor als er iets mis gaat: de noodknop op een seniorentelefoon
Sommige modellen zijn uitgerust met een noodknop. Als je deze intoetst, sturen de meeste mobieltjes automatisch een bericht aan één van de voorgeprogrammeerde noodnummers. Daarna bellen ze meestal (ook automatisch) één voor één de noodnummers, totdat er opgenomen wordt.
Het kan per telefoon verschillen hoe de noodprocedure precies werkt, omdat iedere fabrikant deze functie op zijn eigen manier vormgeeft. Bovenstaande procedure geldt echter voor de meeste seniorentelefoons.
Verschillende soorten seniorentelefoons
De meeste seniorentelefoons bestaan uit één geheel, dus zonder schuifjes of klepjes. Er zijn ook seniorenmobieltjes die wel uitgeschoven of uitgeklapt moeten worden en dat heeft ook zo zijn voordelen. De toetsen zijn dan beschermd, waardoor je niet per ongeluk kunt bellen als je telefoon bijvoorbeeld in je broekzak zit.
Prepaid, sim only of een seniorentoestel met abonnement
Het is aan jou om te bepalen of je zelf het toestel aanschaft en er dan een prepaidkaart bij koopt, of dat je liever een sim only abonnement afsluit. Je kunt ook een toestel ‘krijgen’ bij een langlopend abonnement. Het voordeel daarvan is dat je niet in één keer de kosten voor de telefoon kwijt bent, maar dat je deze in maandelijkse termijnen betaalt. Deze kosten worden dan verrekend in de maandelijkse lasten van het abonnement. Hierdoor is deze abonnementsvorm wel duurder dan wanneer je kiest voor een sim only abonnement. Daarbij krijg je geen telefoon en je hoeft daar dus ook niet maandelijks voor bij te dragen. Prepaid bellen is, door de hogere beltarieven, alleen geschikt voor mensen die minder dan een half uur per maand bellen. Je betaalt dan vooraf, door beltegoed te kopen. Als dat op is, moet je het weer opwaarderen, anders kun je niet meer bellen.
Non-smartphone
Een non-smartphone is precies wat de naam al zegt: een niet-smartphone, oftewel een ‘gewone’ telefoon waarmee je alleen kunt bellen en sms’en.
Non- smartphone voor bellen en sms'en
Als je geen behoefte hebt aan internet op je telefoon, dan is een ‘ouderwetse’ mobiel perfect voor je. Met deze telefoons kun je bellen, sms’en en meestal ook wel een paar spelletjes spelen. Er zit vaak wel een wekker-functie op en een eenvoudige camera.
Telefoon met abonnement of abonnement zonder toestel?
Als je kiest voor een non-smartphone, kun je het beste kiezen voor een sim only-abonnement of voor prepaid bellen. Een sim only-abonnement houdt in dat je zelf voor een telefoon zorgt en dan krijg je van de provider een simkaart. Dit is een chipkaart, met daarop je abonnementsgegevens. Deze doet je in de telefoon, zodat je nummer en de telefoon gekoppeld zijn. Als je echt heel weinig belt (minder dan een half uur per maand), dan kun je beter kiezen voor prepaid. Dan koop je beltegoed waarmee je net zolang kunt bellen en sms’en totdat je tegoed op is. Je kunt het tegoed via internet of via de telefoon weer opwaarderen, of je koopt een prepaidkaart bij de supermarkt of een kiosk.
Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage
Flinke kortingen of cashbacks
Bekijk nu welke providers op jouw adres pakketten met kortingen of cashbacks bieden