Advies voor een mobiel abonnement

Advies mobiel abonnement

Mensen gebruiken hun telefoon heel verschillend: sommige mensen bellen veel, terwijl anderen vooral berichten versturen. De één maakt geen gebruik van internet en de ander juist heel veel. Voordat je een abonnement afsluit is het dus handig om te weten waarvoor je de telefoon gebruikt. Dan pas kun je bepalen óf je een abonnement nodig hebt en zo ja, welk abonnement.

Gebruikersprofielen voor een mobiel abonnement

Om te bepalen welk abonnement het beste bij je past, kun je eerst kijken welk type telefoongebruiker je bent. We hebben hieronder een overzicht gemaakt van verschillende gebruikersprofielen, met bijbehorende abonnementen.

Je bent een traditionele mobielgebruiker

Je hebt een mobiele telefoon omdat je in noodgevallen bereikbaar wilt zijn, maar verder gebruik je hem nauwelijks. Eigenlijk praat je liever persoonlijk met jouw dierbaren en anders bel je ze gewoon via de vaste lijn. Internet gebruik je zelden of nooit op de telefoon en berichten versturen doe je ook nauwelijks. 

Hier hoort de eenvoudigste abonnementsvorm bij. Een databundel (om te kunnen internetten en berichten te versturen) is overbodig en een abonnement met 50 belminuten is vaak al voldoende. Misschien twijfel je of het verstandig is om je prepaidkaart te houden, in plaats van over te stappen naar een abonnement. Als je echt weinig belt, dan kan dat voordeliger zijn. In andere gevallen is een sim only abonnement met een kleine bel- en sms-bundel voordeliger dan prepaid bellen. De gemiddelde kosten voor een dergelijk abonnement liggen tussen de € 7,50 en € 15,00 per maand.

Je bent een gemiddelde/standaard mobielgebruiker

Je bent opgegroeid met de mobiele telefoon, of je hebt er al jaren één. Waarschijnlijk bezit je een smartphone en je surft daarmee wekelijks of zelfs dagelijks op het internet. Daarnaast bel je vrij regelmatig, je verstuurt (whatsapp)berichten en je maakt gebruik van allerlei handige apps. Je telefoon is wellicht niet het allernieuwste model, maar wel één met voldoende mogelijkheden.

Voor gebruikers zoals jou zijn er abonnementen waarbij je om de paar jaar een nieuwe telefoon kunt krijgen. Gemiddeld ben je voor een dergelijk combi-abonnement tussen de €20,- en €35,- per maand kwijt. De telefoon die je erbij ‘krijgt’, heeft een gemiddelde nieuwwaarde van €350. Je kunt echter ook voor een sim only abonnement kiezen, als je telefoon nog naar behoren werkt. Dit scheelt een hoop abonnementskosten, omdat je bij dit type abonnement er geen telefoon bijgeleverd krijgt en je deze dus ook niet hoeft te betalen.

De hardcore/extreme mobielgebruiker

Je bent nog net niet vergroeid met je telefoon. Waarschijnlijk heb je het nieuwste model smartphone en ben je dagelijks intensief bezig met je telefoon. Internetten doe je veel en vaak, waardoor je datalimiet nogal eens overschreden wordt. Als je in deze categorie thuishoort, dan ben je ongeveer €35 tot €60 per maand kwijt aan je abonnement. Het maandbedrag is afhankelijk van de telefoon die je erbij kiest en het bedrag dat je daarvoor eenmalig bijbetaalt. Vaak kun je er ook voor kiezen om niet in één keer de bijdrage voor de telefoon te betalen, maar om dat maandelijks af te betalen. In dat geval moet je al gauw denken aan een maandbedrag van minimaal €55.

Internetgebruik op mobiele telefoon

Niet iedereen maakt evenveel gebruik van internet op zijn of haar mobiele telefoon. Bedenk daarom, vóórdat je een abonnement kiest, waarvoor je internet op je mobiel gebruikt. Zo kun je de juiste internetsnelheid kiezen en betaal je niet te veel voor data die je niet gebruikt. Je hoeft dan ook geen hogere kosten te maken omdat je meer internet dan dat je databundel dekt.

Hier vind je een overzicht, waarbij per handeling wordt aangegeven wat de benodigde internetsnelheid is.   

Tabel internetsnelheden

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

 

Afbeelding: Advies mobiel abonnement van Champion Studio/ Shutterstock.com