Dataplafond

Extra kosten buiten bundel

Je bent recentelijk overgestapt van sim-only abonnement en hebt een voordelige deal kunnen sluiten. Je krijgt meer MB’s, meer belminuten en betaalt ook nog eens minder. Het lijkt een win-win situatie. Helaas kunnen er een aantal haken en ogen aan een voordelige overstap zitten. We nemen je mee in een situatie waarin je voordelige overstap alsnog duur uit kan pakken.

Prijsvechters die voordelige sim-only abonnementen aanbieden zijn vaak veel voordeliger met de abonnementskosten dan de grote aanbieders als KPN en Vodafone. Vaak gaat dit helaas wel ten kosten van de klantenservice of kosten buiten de bundel. Een voordelig abonnement is dan ook echt alleen voordeliger als je je precies aan de regels houdt die in de abonnementsvoorwaarden staan. Helaas gaat het hier vaak om kleine lettertjes.

Niet bij alle abonnementen is het mogelijk om een dataplafond aan te zetten, maar als deze mogelijkheid wel wordt aangeboden raden wij je aan dit altijd aan te zetten. Soms betaal je hier een bepaald bedrag extra voor per maand (rond de €0,50). Een dataplafond zorgt ervoor dat bij 100% verbruik van je bundel, je internet, bellen of sms’en worden geblokkeerd. Hierdoor maak je dus niet onverwachts extra kosten en kun je zelf beslissen of je extra internet, bellen of sms’en bijkoopt.  

Mocht je bij het afsluiten van een nieuwe abonnement dus geen dataplafond hebben aangezet of ben je dit vergeten, dan kunnen de kosten bij budget-abonnementen snel oplopen. Veel providers van voordelige abonnementen rekenen namelijk €0,10 per MB buiten de bundel. Als je aan het streamen bent of je downloadt een video via WhatsApp dan kan dit al snel oplopen tot honderden MB’s of zelfs een aantal GB. Als je dus niet oplet betaal je opeens tientallen euro’s meer. Ditzelfde overkwam ook deze klant: 

“Ik bespaarde tot wel 7 euro per maand met mijn nieuwe sim-only abonnement. Ook kreeg ik nog eens 5GB per maand meer. Toen ik terug kwam van vakantie had ik meer van mijn internetbundel gebruikt dan normaal. Ik checkte hoeveel ik had verbruikt en zag tot mijn grote schrik dat ik maar liefst 74 euro aan extra kosten moest betalen. Het ergste was nog dat dit ging over 740mb extra en dat ik niet eens een bericht had gekregen dat ik 100% van mijn data had verbruikt. De klantenservice kon ook niets voor mij doen zeiden ze. Zo zag ik mijn jaarlijkse besparing in één klap wegvliegen. Met het abonnement is niets mis, maar wees op je hoede voor deze geniepige kosten.”

Let goed op welke kosten er verbonden zijn aan buiten de bundel treden. Ondanks de extra kosten buiten de bundel zijn de voordelige abonnementen wel nog steeds het voordeligst. Zorg er wel goed voor dat je weet waar je aan toe bent. Hieronder is een overzicht te zien van de extra kosten per provider:

Extra kosten buiten bundel