Belkosten met een mobiel
Je belkosten kunnen op drie verschillende manieren berekend worden, namelijk:
1. per minuut;
2. per seconde;
3. per seconde na de eerste minuut. De eerste minuut is hier een starttarief, dat je altijd betaalt.
Starttarief met mobiele telefoon
Het starttarief is een vast bedrag per gesprek, dat je altijd betaalt zodra er verbinding is gemaakt. Dit bedrag komt bovenop de afrekening per seconde of per minuut.
Tegenwoordig wordt er echter niet veel meer gebruik gemaakt van een starttarief; de meeste providers werken nu met een afrekening per minuut. Alleen voor prepaid bellers wordt er nog wel eens een starttarief berekend.
Minimumduur gesprek met mobiele telefoon
Een nieuw soort starttarief is de minimumgespreksduur: veel providers berekenen standaard minimaal een minuut voor een gesprek, ook voor gesprekken die korter hebben geduurd. Na die eerste minuut wordt er per seconde afgerekend. Providers die op deze manier werken en alle gesprekken die korter duren dan een minuut naar boven afronden, brengen een gemiddelde beller achttien procent meer in rekening dan er daadwerkelijk wordt gebeld! Je bent daardoor veel eerder door de bundel heen, met het risico dat je ook nog buiten de bundel gaat bellen. Hiervoor zijn de kosten altijd hoger dan voor bellen binnen de bundel.
Minuutafrekening met mobiele telefoon
Als de provider de gesprekken per minuut afrekent, worden je gesprekken dus altijd afgerond op de minuut. Een gesprek dat in werkelijkheid één minuut en drie seconden duurt, wordt afgerond op twee minuten. Neemt de ander de telefoon niet op en krijg je de voicemail? Dan is er verbinding en dat kost je weer een minuut. Je begrijpt dat je op deze manier vrij snel door de belbundel heen bent, waardoor je de laatste dagen van de maand wellicht voor een flink hoger buiten-de-bundel-tarief belt. Providers die per minuut rekenen, verhogen hierdoor jouw telefoonrekening met ongeveer dertig procent!
Voor bellen vanuit andere EU-landen naar Nederland is inmiddels vastgelegd dat telecomproviders na de eerste halve minuut verplicht per seconde moeten afrekenen.
Belminuten abonnement meenemen naar volgende maand
Veel mensen gaan er vanuit dat niet gebruikte belminuten of data meegenomen kunnen worden naar de volgende maand. Dat is meestal niet zo! De meeste providers zien iedere maand als een nieuw begin: niet gebruikte data of minuten vervallen en de volgende maand start je weer met een nieuwe voorraad data en minuten. Bij sommige providers mag je ongebruikte minuten en data één maand doorschuiven, maar dan moet je wel eerst de nieuwe minuten opmaken voordat je toekomt aan die van vorige maand. Met andere woorden: als je 150 belminuten hebt in een maand en je hebt er maar 120 gebruikt, dan moet je de volgende maand heel veel extra bellen. Eerst de 150 minuten van de huidige maand en dan nog de dertig minuten van de vorige maand. Lukt dat niet, dan heb je pech en dan vervallen de niet gebruikte dertig minuten.
Buiten de bundel bellen
Bellen buiten de bundel is geen goed idee. Het is veel duurder, soms wel tot drie keer zo duur. Je kunt bij de provider navragen wat er wel en niet binnen de bundel valt. Het is namelijk niet zo dat alleen een overschrijding van het aantal belminuten of van de gebruikte data buiten de bundel valt. Ook bellen in, naar of uit het buitenland, bellen naar koop- en servicenummers (0900-nummers), berichten sturen naar commerciële mobiele nummers of het doorschakelen van de telefoon, kan buiten je bundel vallen.
Nummerbehoud met ander mobiel abonnement
De meeste mensen willen graag hun eigen nummer houden als ze een nieuwe telefoon krijgen. Dit is vrijwel altijd mogelijk, ook als je wisselt van provider of van soort abonnement. Alleen onder specifieke omstandigheden, bijvoorbeeld als je nummer al is opgeheven, kun je niet je nummer behouden.
Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage
Meest gestelde vragen
Verhuizen en abonnement behouden
Afbeelding: Belkosten met een mobiel van Maggee/ Shutterstock.com