Patiënten staan vaak voor onverwachte zorgkosten

Zorgverzekering

Uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder meer dan 1200 leden van hun 'Zorgpanel', bestaande uit mensen die zorg ontvangen, blijkt dat patiënten vaak worden verrast door onverwachte zorgkosten waar ze niet voldoende over zijn geïnformeerd.

Te weinig informatie

Volgens de federatie geven verzekeraars en zorgaanbieders te weinig informatie over de vergoeding van zorg. Veel mensen zijn zich er bijvoorbeeld niet van bewust dat hun verzekeraar geen contract heeft met hun zorgverlener. Het vermelden van deze informatie op een verstopte plek op de website is absoluut onvoldoende, benadrukt de federatie.

Behandeling wordt niet gecontroleerd bij de verzekeraar

Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland, zegt dat als patiënten niet op de hoogte zijn van dit risico en het dus niet controleren bij hun verzekeraar, de zorgaanbieder vaak gewoon met de behandeling begint. Het onderzoek toont ook aan dat deelnemers dit jaar minder uitgebreide verzekeringen hebben gekozen. Meer mensen kiezen bijvoorbeeld voor een budgetpolis, waarbij de vergoeding voor zorg zonder contract met een zorgaanbieder relatief laag is of waarbij er minder contracten met aanbieders zijn, aldus Veldman.

Zorgaanbieders moeten meer informatie bieden

De federatie is van mening dat mensen meer informatie moeten ontvangen bij het kiezen van een nieuwe verzekering. Bovendien moet er meer informatie beschikbaar zijn bij de start van een behandeling. De federatie benadrukt dat verwijzers, zoals huisartsen, hierbij ook een belangrijke rol spelen.