Strenger toezicht op telecommarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Waar er door toenemende concurrentie voor klanten steeds betere en voordeligere abonnementen zijn, dreigt de markt verdeeld te worden door twee spelers. Die bieden nu zoveel bundels aan, dat het oneerlijk is voor de concurrentie.

Paradox

Enerzijds gaat het met de concurrentie op telecomgebied bijzonder goed. Op de mobiele markt dingen sinds de komst van Tele2 vier spelers om de gunst van klanten. Gevolg: steeds royalere en voordeligere abonnementen.

Tegelijk is er een omgekeerde tendens waarneembaar want door de recent goedgekeurde fusie van Vodafone en Ziggo ontstond er een tweede grote partij in Nederland. Net als KPN kunnen zij abonnementen voor tv, internet en vaste telefonie verknopen met mobiele bundels. Met kortingen en 'gratis' content blijkt die strategie bijzonder succesvol. Al een miljoen KPN-klanten bezitten zo'n pakket. De vraag is of andere spelers T-Mobile en Tele2 daar tegenop kunnen en niet weggedrukt worden.

Duopolie

De angst bij het ACM is dat er een duopolie ontstaat, waarbij de twee grote spelers het geheel voor het zeggen hebben. De huidige regelgeving is daar niet op berekend. Het moet makkelijker worden om marktmisbruik aan te tonen. Op het moment is daar de bewijslast te hoog voor.

De toezichthouder wil daarom meer bevoegdheden maar de vraag is of dat lukt. De Europese Commissie voert zelf toezicht op telecomaanbieders uit en hierdoor staat ACM gedeeltelijk aan de zijlijn. In Brussel, waar de meeste regels vandaan komen, lijkt er weinig aandacht voor. In België is de situatie nog nijpender dan hier en ook in Groot-Brittannië en Duitsland is er begrip. De toezichthouder beklemtoont dat er geen gevaar voor precedentwerking bestaat. Bijna nergens in Europa zijn er twee grote spelers met ieder een landelijk dekkend netwerk. Dat is vrij uniek.

Consumentenkeuze

De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houdt uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extra’s geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaard pakket en dat er bepaalde verplichten opgelegd worden. De toezichthouder is bang dat in de toekomst hierdoor nauwelijks mensen meer naar een andere provider gaan overstappen, en hierdoor te veel gaan betalen. Het aanbieden van gratis cadeautjes gaat de ACM dus strenger controleren.

Nieuwe analyse

Om een goede toekomstvisie op te kunnen stellen werkt de ACM sinds eind 2016 aan een nieuwe analyse van de telecommarkt. Naar verwachting rondt het die begin volgend jaar af en wil het dan actiever optreden als toezichthouder. In de tussentijd probeert ACM in Europa draagvlak te krijgen voor het oprekken van regelgeving waardoor lokale toezichthouders meer bevoegdheden krijgen.

Vergelijken van contracten

Via Consumind kun je diverse telecompakketten voor internet, vaste telefonie en digitale televisie vergelijken. Weten welk abonnement geschikt voor je is of welke provider bij je past? Geef je voorkeuren op en  bekijk direct de mogelijkheden voor jouw adres. 

 

Ga terug naar de internet,tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Advies nodig?

Komt je er niet uit welk pakket je het beste kunt afsluiten? Bel ons op 030- 7009 727. Wij helpen je graag!