Quad play-pakketten veroveren de markt

Het merendeel van de huishoudens in Nederland heeft een triple play-aansluiting. Dat houdt in dat deze huishoudens drie diensten (televisie, internet en vaste telefonie) afnemen bij dezelfde aanbieder. Het aantal quad play-aansluitingen groeit echter gestaag; steeds meer mensen nemen ook mobiele telefonie op in het pakket.

In het tweede kwartaal van dit jaar had acht procent van de huishoudens een quad play-aansluiting, tegen vijf procent het jaar ervoor. Vooral KPN profiteert van deze stijging, omdat dit bedrijf vooralsnog dominant is in de quad play-markt. Maar ook aanbieder Ziggo timmert aan de weg en neemt langzaam een steeds groter aandeel van de quad play-markt in bezit.

Nu nog merendeel triple play-aansluitingen

Op dit moment hebben bijna vier miljoen huishoudens een triple play-aansluiting, waarvan 60 procent bij Ziggo. Ongeveer 30 procent is in handen van KPN en de overige tien procent is in handen van een aantal kleine aanbieders. Deze verhouding zal in de nabije toekomst ongetwijfeld gaan veranderen, onder invloed van de relatief nieuwe quad play-markt.

Dual play blijft stabiel, maar in andere combinaties

Het aantal mensen met een dual play-aansluiting (twee diensten in een pakket) blijft vooralsnog stabiel, maar er vindt wel een interne verschuiving plaats: de combinatie internet en vaste telefonie wordt steeds minder populair, ten gunste van de combinatie internet met televisie of mobiele telefonie.

Bron: Customertalk.nl- 2 november 2015

Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding: quad play-pakketten veroveren de markt van Champion Studio/ Shutterstock.com