Open kabelnetwerk Ziggo wel zo positief?


Het is een feit: Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten het kabelnetwerk van Ziggo vanaf 1 oktober 2018 voor concurrenten open te stellen. Gevolg is meer concurrentie. Is dat (alleen maar) positief?

In eerste instantie lijkt het gunstig, hoe meer concurrentie, hoe beter voor de consument. Echter, wat niet direct gezien wordt, is dat Ziggo, onderdeel van VodafoneZiggo, forse investeringen moet gaan doen om toegang van andere partijen op het netwerk mogelijk te maken. Die kosten komen uiteindelijk bij de consument terecht. Bijvoorbeeld via de abonnementen die Ziggo en de andere aanbieders via het Ziggo-netwerk aan zullen bieden. Daarnaast is het mogelijk dat een provider als KPN meegaat met die prijzen, waardoor de prijsstijgingen niet alleen klanten van Ziggo en de aanbieders op het betreffende netwerk betreffen.

Niet zo rooskleurig

Als bovenstaande gebeurt, ziet het voor de consument er niet zo rooskleurig uit als verwacht. Wie denkt vanaf 1 oktober via het Ziggo-netwerk gebruik te maken van tv, internet of telefonie via een ander bedrijf, zit er naast. Het besluit is genomen, maar voordat het daadwerkelijk mogelijk is via het netwerk van Ziggo te kunnen opereren, gaat er nog heel wat aan vooraf. Denk aan een referentieaanbod, waarmee andere aanbieders weten wat ze van de kabelaar kunnen verwachten, onderhandelingen met geïnteresseerde bedrijven over tarieven en diensten. Verder moet je denken aan technische aanpassingen aan het netwerk. Genoeg voorbereidend werk, dat naar verwachting midden 2019 klaar zal zijn.

Ziggo in beroep

VodafoneZiggo is het niet eens met het besluit van ACM. De provider gaat in beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Het besluit van ACM wordt daardoor niet later uitgewerkt, de datum van 1 oktober blijft staan. Ziggo vindt zelf dat de Nederlandse markt voor internettoegang zeer competitief is en denkt dat het besluit van ACM de goed functionerende markt in gevaar brengt.