Ontwikkelingen telecom


Op het gebied van telecom zijn er weer diverse ontwikkelingen te noemen. Zo nemen minder huishoudens gebruik van een triple play-abonnement. Het merendeel die dat wel doet, is klant van KPN en Ziggo. Verder blijkt dat VodafoneZiggo vooral op het gebied van mobiele telefonie ‘goed boert’.

Uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat mobiele abonnementen ervoor zorgen dat steeds minder huishoudens een triple play-abonnement aanschaffen. In het tweede kwartaal van 2018 heeft 8 procent van de Nederlandse huishoudens een dergelijk abonnement afgesloten. Dezelfde periode in het jaar ervoor was dit nog 12 procent. Omdat de mobiele telefoon steeds meer gebruikt wordt, is de vaste telefoonlijn niet meer noodzakelijk. Een combinatiepakket van breedband-internet met tv en mobiel is momenteel de snelst groeiende combinatie.

Een provider
Verder blijkt uit het onderzoek dat 40 procent van de alleenstaanden, die eerst losse diensten hadden bij diverse aanbieders, in een keer alle diensten bij een provider onderbrengen. 34 procent van gezinnen met kinderen deed dat en 27 procent van gezinnen zonder (thuiswonende) kinderen.

Concurrentie
Telecom geeft aan dat tweederde van de Nederlandse huishoudens triple play-abonnementen afneemt bij Ziggo en KPN. Dit zijn de duurste aanbieders van dergelijke abonnementen. De kosten voor een combinatieabonnement kunnen oplopen tot meer dan 70 euro per maand.

Ziggo en KPN krijgen concurrentie van alternatieve (goedkopere) aanbieders: van 20-50 euro voor hetzelfde abonnement. Let er op dat alternatieve aanbieders vaak tijdelijke actieprijzen hanteren en dat de geleverde diensten inhoudelijk anders kunnen zijn. Vergelijk bijvoorbeeld de geleverde internetsnelheden en het zenderaanbod.