Aantal mensen die kiest voor sneller internet stagneert en interesse voor triple play abonnementen neemt af
Op het gebied van telecom zijn er diverse ontwikkelingen waar te nemen. Het aantal Nederlanders met vast internet van 100Mbit/s of sneller neemt weinig toe en minder mensen kiezen voor triple play abonnementen.
De meeste mensen met een internetaansluiting van 100Mbit/s of sneller hebben kabel, daarna ontvangen mensen sneller internet respectievelijk via glasvezel en dsl. Tussen begin 2017 en medio 2018 kwamen er ongeveer honderdduizend huishoudens bij met het snellere internet.
Klantverlies
Een andere ontwikkeling op het gebied van telecom betreft VodafoneZiggo. Uit de kwartaalcijfers van dit bedrijf blijkt dat Ziggo op de consumentenmarkt fors klantverlies heeft geleden: 17.800 klanten. Binnen enkele jaren verliest Ziggo bijna 400.000 klanten. Eind 2018 had Ziggo bijna 3,9 miljoen klanten.
Digitale tv
Het verlies kan komen door de uitfasering van analoge tv. Wanneer Ziggo de analoge tv uitzet, wat is gebeurd in het vierde kwartaal van 2018 in enkele grote steden, kan de klant alleen nog digitaal tv kijken. In de komende maanden zijn Den Haag en delen van Gelderland aan de beurt. Verder kan het verlies komen, doordat er steeds minder interesse is voor een triple play abonnement (drie in één), omdat de vaste telefoonlijn door steeds minder mensen noodzakelijk wordt bevonden. De mobiele telefoon vervangt de vaste telefoon steeds meer.
Waar Ziggo klantverlies leed, noteerde KPN na enkele kwartalen van verlies weer een plus bij het aantal verkochte tv-abonnementen.
Flinke kortingen of cashbacks
Bekijk nu welke providers op jouw adres pakketten met kortingen of cashbacks bieden