Reparatie elektrische auto steeds duurder


Wanneer je schade of pech hebt met een elektrische auto, ben je vaak meer geld kwijt dan wanneer je de trotse bezitter bent van een benzineauto. Een verzekering van een kleine- of middenklasse elektrische auto kost bijna net zoveel als die van een benzineauto. Of dat zo blijft, is de vraag.


Hoewel de aanschaf van een elektrische auto duur is, kun je daarna geld besparen. Je hoeft nooit meer op zoek naar een goedkope benzinepomp en er is minder onderhoud nodig, omdat er weinig bewegende onderdelen in een elektrische auto zitten. Leuk, zo’n auto. Totdat je schade rijdt of pech onderweg krijgt.

Snufjes
Reparaties van auto’s op stroom worden steeds duurder. Neem bijvoorbeeld de Tesla. Deze auto zit vol met technologische snufjes. Wanneer de bumper stuk is, moeten er eerst tientallen kabeltjes losgemaakt worden. Na de reparatie moet je die kabeltjes weer precies op de goede plek terug monteren. Voor dergelijke reparaties is specialistische kennis (een ‘gewone’ monteur mag niet zomaar aan elektrische auto’s sleutelen, als monteur heb je extra certificaten nodig) nodig en het is arbeidsintensief. Daarnaast zijn er weinig tot geen imitatie-onderdelen voor elektrische auto’s beschikbaar. Dit maakt de reparatie er niet goedkoper op.



Verzekeren
Duurdere reparaties zorgen voor duurdere verzekeringen. Toch? Nee, dat is (nog) niet het geval. Volgens een onderzoek van vergelijkingssite Independer, onder all-risk verzekeringen van diverse auto’s, blijkt dat de (volledig) elektrische variant van een Volkswagen Golf, Toyota Prius en een Nissan Leaf goedkoper is dan dat model op diesel of benzine. Bij kleine auto’s is het verschil minimaal. Een Tesla Model S is duur in verzekering. Dat komt vooral doordat de auto heel duur is en dat verzekeraars nog geen historische schadecijfers hebben, omdat het een vrij nieuw automerk is. Vandaar dat vaak de premie hoog uitvalt, dat is veiliger voor de verzekeraar.