Meer mobiel internet, minder sms
Volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is er vorig jaar 50 procent meer data gebruikt voor mobiel internet dan in 2012. De meeste gebruikers (tien miljoen) zochten verbinding met mobiel internet via hun smartphone en maar een klein deel via hun tablet of laptop. Ook het aantal (mobiele) belminuten is met een paar procent gestegen, terwijl het aantal verstuurde sms’jes juist flink daalde.
Meer breedbandabonnementen
Uit de cijfers blijkt verder dat er eind 2013 meer breedbandabonnementen via de kabel werden afgenomen dan via DSL, het kopernetwerk. De DSL-abonnementen zijn afgenomen, terwijl het aantal kabelabonnementen juist is toegenomen. Samen met de glasvezelaansluitingen hebben we dan bijna 6,8 miljoen internetaansluitingen in Nederland, met KPN als grootse aanbieder hierin.
Aantal belminuten vaste telefonie daalt, terwijl het aantal aansluitingen groeit
Eind 2013 waren er ongeveer honderdduizend aansluitingen voor vast telefonie méér dan in 2012. Toch is het aantal belminuten afgenomen met ruim vijf procent. UPC en Ziggo hebben goede zaken gedaan; hun marktaandeel is gegroeid, terwijl Tele2 juist heeft moeten inleveren.
Bron: Autoriteit Consument en Markt- 28-05-2014
Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage
Flinke kortingen of cashbacks
Bekijk nu welke providers op jouw adres pakketten met kortingen of cashbacks bieden
Meest gestelde vragen
Verhuizen en abonnement behouden
Afbeelding: Laptop van Alexandra Rotanova/ Shutterstock.com