Helft van consumenten stapt over naar ander mobiel abonnement
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 27 procent van de Nederlandse consumenten is overgestapt van mobiele telefoonaanbieder en 24 procent van contract is veranderd bij de huidige mobiele telefoonaanbieder.
Marktonderzoeksbureau Motivaction voerde het onderzoek uit in opdracht van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). In vergelijking met 2017 zijn vorig jaar iets meer consumenten van mobiele telefoonaanbieder overgestapt en minder consumenten zijn intern overgestapt. Het aantal consumenten die ‘zijn blijven zitten’ is ongeveer gelijk gebleven. 49 procent in 2018 tegenover 46 procent in 2017.
Beweegredenen
Waarom consumenten vooral overstappen heeft te maken met diverse beweegredenen. Respectievelijk vanwege een mogelijke besparing op maandelijkse kosten, een aflopend contract, een beter aanbod of de wens voor een nieuwe telefoon. Consumenten die bij hun aanbieder ‘blijven zitten’ doen dat vooral omdat ze tevreden zijn, een gunstige prijs betalen of de service waarderen.
Wat verder blijkt
Verder blijkt uit het onderzoek van Motivaction dat consumenten zich minder laten informeren over de kwaliteit en betrouwbaarheid van het netwerk. Blijkbaar is het vertrouwen daarin voldoende. Ook is onderzocht hoeveel geduld consumenten hebben om de keuze voor een nieuw abonnement te maken. Twee derde van de consumenten is bereid tot ongeveer twee uur te besteden aan de keuze voor een nieuw abonnement. 17 procent wil langer dan ongeveer drie uur daaraan besteden. Een vijfde van de consumenten heeft bij hun internetabonnement ook mobiele telefonie ondergebracht. Daarmee valt vaak een leuke korting te behalen.