geldlenenkostgeld

Kopen op afbetaling aangepakt


Een op de drie Nederlanders die iets op afbetaling bij een thuiswinkelorganisatie kopen, lopen betalingsachterstanden op. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), verricht op verzoek van minister Hoekstra van Financiën.
Hoekstra vindt enkele maatregelen nodig om het aantal betalingsachterstanden terug te dringen.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen met forse schulden gemiddeld 15 schuldeisers hebben. Vaak zit daar een aanbieder van consumptief krediet bij. Bij kopen op afbetaling betaal je vaak een hogere rente dan wanneer je een lopend krediet bij de bank hebt afgesloten.

De keuze

Momenteel kun je bij het aangaan van een consumptief krediet kiezen tussen een hoger leenbedrag of een langere looptijd. Minister Hoekstra vindt dat bedrijven klanten niet meer moeten stimuleren te kiezen voor een van die twee. Verder moet er op de betreffende websites duidelijker staan dat er sprake is van een lening, wanneer er ‘op de pof wordt gekocht’.

Duidelijkere waarschuwing

Online een snelle aankoop inclusief lening doen, is zo gebeurd. Het blijkt dat mensen in financiële problemen veel stress ervaren. Daardoor doen ze eerder een impulsieve aankoop op krediet. De verwachting is dat, wanneer het duidelijker is dat in dergelijke gevallen om een lening gaat en consumenten meer of beter gewaarschuwd worden (voor lenen via postorderbedrijven), daardoor het aantal betalingsachterstanden zal dalen. Van minister Hoekstra moet er een andere slogan komen, dan ‘Let op! Geld lenen kost geld’. Deze kreet blijkt te weinig impact te hebben.