NieuweStroom en Easy Energy moeten administratieve organisatie op orde brengen
Energieleveranciers NieuweStroom en EasyEnergy zijn op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij dragen de energieleveranciers op om hun jaarrekeningen en eindafrekeningen op tijd aan hun klanten te versturen en hun administratieve organisatie op orde te brengen.
De ACM heeft hiervoor voorschriften opgenomen in de leveringsvergunningen van de twee leveranciers van elektriciteit en gas. De aanvullende voorwaarden houden in dat NieuweStroom en EasyEnergy per 1 juli aan de normen van de ACM moeten voldoen, zowel voor de eind- en jaarfacturen elektriciteit als die voor gas. Als ze zich niet aan deze voorschriften houden, kan de ACM hun leveringsvergunningen intrekken.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Als consument heb je er recht op dat je op tijd je jaarrekening of eindafrekening krijgt. Je wilt weten hoeveel je precies moet betalen of hoeveel je terugkrijgt, hoeveel je zonnepanelen in kosten schelen en in hoeverre het zin heeft om over te stappen van energieleverancier. Adequate informatievoorziening door een energieleverancier draagt bij aan de energietransitie.”
Eindnota versturen
Eindfacturen horen binnen zes weken na beëindiging van het contract op de mat te vallen, jaarfacturen binnen twee maanden na afloop van het contract. De toezichthouder verwacht dat dat in 98% van de gevallen goed gaat, maar dat lukte NieuweStroom en EasyEnergy dus niet.
NieuweStroom en EasyEnergy onderscheiden zich van andere partijen omdat zij maandelijks afrekenen op basis van uurprijzen. De leveranciers maken daarvoor gebruik van de gegevens uit de slimme meter. “99,99% van onze klanten krijgt de maandelijkse factuur op tijd”, zegt directeur Remko ten Barge. Maar dat die jaar- en eindfacturen wel vaak te laat zijn, klopt, erkent Ten Barge. “Dat is niet goed. Consumenten moeten op tijd hun nota's krijgen.”