Bescherm de consument tegen faillissement van energieleverancier


Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat moet maatregelen treffen consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. Dat stelt de Consumentenbond, naar aanleiding van eigen onderzoek naar de schuldenlast bij energieleveranciers.

Jaarrekeningen van dertig energieleveranciers werden geanalyseerd. Tien leveranciers blijken in de rode cijfers te zitten. Dat hoeft echter niet direct te betekenen dat een bedrijf failliet gaat. Concurrerende bedrijven kunnen goed zijn voor de consument, maar concurreren moet wel verantwoord gebeuren. Momenteel is het onmogelijk voor consumenten de financiële gezondheid van hun leverancier te beoordelen.

Compensatie

In een brief aan de minister vraagt de Consumentenbond onder meer om compensatie voor gedupeerden voor eventueel teveel betaalde energiebelasting, BTW en netwerkkosten. Daarnaast vindt de organisatie dat energiebedrijven verplicht moeten worden bij overname van klanten van een failliete leverancier ook de financiële verplichtingen, zoals te veel betaalde voorschotten (doordat consumenten bijvoorbeeld in de zomermaanden meer betalen dan ze verbruiken)  en nog niet uitbetaalde welkomstkortingen, over te nemen. Verder is een conclusie uit het onderzoek dat er te weinig toezicht op de energiemarkt is. De minister zou er goed aan doen de bevoegdheden van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) te verruimen, zodat deze eerder in kan grijpen waar nodig.

Om te voorkomen dat je te maken krijgt met negatieve consequenties, wanneer je energieleverancier failliet zou gaan, is het wijsheid te kijken of je een reëel maandtarief betaalt.