Wat is de bonus-maluskorting?

Dit is een beloningssysteem dat verzekeraars gebruiken om autobezitters te prikkelen om zo min mogelijk schade te claimen. Het is een trapsgewijs systeem, met een bonus-malusladder die uit vijftien tot twintig treden bestaat. Aan iedere trede is een korting of een toeslag verbonden en ieder jaar dat een verzekerde schadevrij rijdt, stijgt hij een treetje op de ladder. Dat betekent meer korting op de premie. Als de verzekerde een schade claimt, dan valt hij meestal één of meerdere treden terug en betaalt hij tijdelijk meer premie.

Bij de meeste verzekeraars begint de ladder met 25% toeslag op de eerste trede en eindigt hij met 75 tot 80% korting op de laatste trede. Bij kleine schades kan het soms voordeliger zijn om die niet te claimen: de terugval op de bonus-malusladder kost dan uiteindelijk meer dan het schadebedrag.

Als je overstapt naar een andere verzekeraar, dan hoef je niet weer onderaan de ladder te beginnen. De schadevrije jaren worden bijgehouden in een centraal systeem en kunnen dus worden meegenomen naar de nieuwe verzekeraar.