Rechten en plichten
Slecht bereik, langzame internetverbinding of verhoging van de tarieven. Stel, je bent niet tevreden met je provider. Wat kun je dan doen? We geven je antwoorden en informatie over rechten en plichten en tips over hoe je je recht kunt halen.
Meld het probleem altijd bij de provider
Wanneer je een abonnement hebt bij een provider, dan is er met hen een overeenkomst afgesloten. Je betaalt voor het abonnement en de provider zorgt ervoor dat je internet, televisie of telefoon werkt zoals is afgesproken in de overeenkomst. Meldt een probleem dus altijd eerst bij de provider zelf. Misschien is er een tijdelijke storing of een eenvoudige oplossing te vinden.
Wordt het probleem niet of niet tijdig opgelost? Of ben je niet tevreden over de aangeboden oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling (bekijk hier de voorbeeldbrief). Komt er geen (correcte) oplossing of reageert het telecombedrijf niet? Dan kun je naar de Geschillencommissie telecommunicatiediensten stappen. De voorwaarde is wel dat de betreffende provider is aangesloten bij deze commissie. Aan het besluit van de Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. De Geschillencommissie vraagt klachtengeld. De hoogte hiervan verschilt per commissie. Je krijgt het klachtengeld (deels) terug van de provider als je in gelijk wordt gesteld.
Verhoging van de tarieven
Een provider mag de prijzen van een abonnement zelf ten allen tijden veranderen, meestal zal het om een prijsverhoging gaan. De provider moet die prijsverhoging wel minimaal 4 weken van tevoren aankondigen. Hij moet je precies aangeven wat er verandert en hij is bovendien verplicht je te wijzen op het feit dat je het abonnement kosteloos mag opzeggen. Ook als je nog binnen (eerste) contractduur zit. Je kunt dus zonder boete overstappen.
Tv-zender uit het pakket
Providers mogen het zenderaanbod veranderen, daar kun je als consument niks tegen doen. Wel mag je je abonnement in dat geval opzeggen. Providers moeten een wijziging minimaal 4 weken van tevoren melden. Als de wijziging voor jou nadelig is, heb je het recht om het contract kosteloos op te zeggen. Dit geldt ook als je nog binnen (eerste) contractduur zit.
De rekening klopt niet
Soms is er een logische verklaring voor een hoge(re) rekening. Maar er kan ook een fout zijn gemaakt door de aanbieder. Vraag daarom altijd opheldering bij je provider als de factuur volgens jou niet correct is. Is het probleem daarna toch nog niet opgelost, dan kun je een klacht indienen. Het is wel verstandig om het bedrag waar je wel akkoord mee bent alvast te betalen.
Dubbele factuur ontvangen
Ben je overgestapt van provider, maar krijg je nog steeds rekeningen van de oude provider? Die moet je dan gewoon betalen. Voor vergoeding van de dubbele kosten kun je de nieuwe provider per brief aansprakelijk stellen. De nieuwe provider is altijd je eerste aanspreekpunt. Ben je met de nieuwe provider overeengekomen dat hij de overstap zal regelen, dan is hij ook verantwoordelijk voor de opzegging van het abonnement bij de oude provider. Laat je nieuwe provider per brief weten dat je hem aansprakelijk stelt voor de dubbele kosten. De rekening van je oude provider moet je gewoon betalen.
Storingen
Als een storing heel lang duurt, heb je misschien recht op schadevergoeding. In de algemene voorwaarden van je contract staan vaak situaties genoemd waarin hier recht op is. Vaak wordt de vergoeding uitbetaald als korting op het abonnement.
Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage